Les in 2B

Verslag Kiva les week 21.

Verslag: 2B (Juf Lies)

Onderwerp: Omgaan met verschillen.

Kinderen bewust maken van het feit dat iedereen verschillend is en dat iedereen een verschillende mening kan en mag hebben is een belangrijke taak binnen de Kiva gedachte.

Het verhaal van de groene Parki werd gebruikt als introductie voor deze les. De groene Parki wil alleen maar groen rond haar, sterker nog, alles wat niet groen is, past volgens haar niet in haar wereld. Ze vindt het onbegrijpelijk en lelijk. Toch wil ze op een dag iets bijzonder mooi delen met iemand, maar er is niemand rond haar. Ze laat het lot beslissen over al dan niet de wereld verkennen en komt zo terecht in een wereld vol verschillende dieren en kleuren, daar ontmoet ze de blauwe Parki. Ze leert dat anders ook mooi is en dat er veel te leren valt van andere ideeën en meningen.

De lln gaan in één grote groep staan, op drie verschillende muren hangen de woorden ja, nee en soms. De lln krijgen een stelling ivm verschillen en gaan bij hun persoonlijk antwoord staan. Dit is een leuke opdracht waar heel wat gesprekstof uit voorkomt. Het is erg belangrijk dat de lln die echt voor hun eigen keuze gaan zonder zich te laten beïnvloeden door de groep extra geprijsd worden. Zo ging een leerling bij een stelling (ik respecteer de keuze van iemand om met iets te spelen ook al wil ik zelf iets anders spelen) resoluut bij ‘nee’ staan. Het kind zat daar alleen en het was zichtbaar moeilijk om eerlijk te zijn. We voerden een klasgesprek waarbij ik benadrukte hoe dapper het was van deze leerling om eerlijk te zijn. We bespraken samen dat het niet de meest fijne keuze is en dat het een werkpuntje is voor dit kind om de mening van anderen te respecteren. Het kind voelde zich goed bij wat we samen besloten en hield er een okee gevoel aan over.

Na de stellingen kozen de lln een pluim tussen 24 pluimen op een bank. Ik had vooraf achteraan op iedere pluim de naam van een klasgenootje geschreven. De lln verklapten niet welke naam ze getrokken hadden en schreven op de pluim een talent, de reden waarom die persoon een pluim verdiende. Ze versierden de pluim daarna. De pluimen werden allemaal verzameld bij juf die ze nadien uitdeelde aan de leerlingen. Hoe blij waren ze allemaal met hun pluim!


Les in 2B
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x